چه روز هایی برای عقد مناسب نیست؟

09/اکتبر/2023
3.2/5 - (6 امتیاز)

بسیاری از زوج های جوان که به خانه عقد شمس العماره مراجعه می کنند با این سوال مواجه اند که عقد خود را در چه روزی برگزار کنند.  سوال “چه روز هایی برای عقد مناسب نیست؟” ممکن است به ذهن هر عروس و دامادی خطور کند چرا که خواندن خطبه عقد در ایام مبارک و توصیه شده از نظر پیامبر (ع) و ائمه اطهار (ع)، آثار و برکاتی دارد؛ بنابراین هر زوجی دوست دارد که مهم ترین رویداد زندگی اش در روزی مبارک رخ دهد.

از این رو در ادامه برای پاسخ به این سوال به روایات و احادیث پیامبر و ائمه اطهار رجوع می کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چه روز هایی برای عقد مناسب نیست

بهترین زمان خواندن خطبه عقد

ابتدا به بررسی بهترین زمان خواندن خطبه عقد می پردازیم چرا که شناسایی روز های مبارک برای خواندن عقد نیز به اندازه این که تشخیص دهید چه روز هایی برای عقد مناسب نیست، اهمیت دارد.

بهترین زمان خواندن خطبه عقد که در روایات به آن سفارش شده است، عبارتند از:

  • ماه شوال از بین تمامی ماه ها، مناسب ترین ماه برای خواندن خطبه عقد معرفی شده است.
  • خواندن خطبه عقد در روز جمعه از جانب امام علی (ع) توصیه شده است البته به شرط آن که قمر در عقرب نباشد. همچنین انجام خواستگاری در این روز نیز خوب است.
  • از دیگر روز های توصیه شده برای خواندن خطبه عقد می توان به روز پنجشنبه، شنبه یا یکشنبه اشاره کرد. در کتاب شریف به این موضوع اشاره شده است که در بین روز های نیک برای خواندن خطبه عقد، شب جمعه و روز جمعه، از جمله مبارکت ترین روز ها هستند.
  • خواندن عقد در شب از مستحبات است.
  • سفارشاتی هم در خصوص بهترین روز ها برای ازدواج و حتی پذیرفتن خواستگار و رفتن به خواستگاری شده است؛ که این روز ها شامل روز های سوم، ششم، هشتم، دوازدهم، چهاردهم، پانزدهم، بیست و هفتم و بیست و نهم هر ماه قمری می باشد.

نکته: بیشتر زوج ها و خانواده ها اولین مسئله ای که در حین انتخاب روز عقد به آن توجه می کنند، اعیاد و مناسبت های مذهبی است اما بهتر است بدانید که هیچ روایت و یا سفارشی مبنی برای انجام عقد و ازدواج در چنین ایامی وجود ندارد. گاهی حتی تاکید بر جاری شدن خطبه عقد در چنین ایام و مناسبت هایی به ضرر زوج ها تمام می شود چرا که ممکن است بعضی از مناسبت ها در روز های محاق و یا قمر در عقرب باشد.

بهترین زمان خواندن خطبه عقد

روز هایی که برای خواندن خطبه عقد مناسب نیستند

حال نوبت پاسخ به سوال “چه روز هایی برای عقد مناسب نیست؟” رسیده که شما را برای خواندن این مقاله مشتاق کرده است.

در ادامه تمامی روز هایی که در روایات برای خواندن خطبه عقد منع شده است را بررسی خواهیم کرد:

  • جاری شدن خطبه عقد در ایام منحوسه که شامل سوم، پنجم، سیزدهم، شانزدهم، بیست و یکم، بیست و چهارم و بیست و پنجم ماه قمری می شود، منع شده است؛ درواقع این روز ها، به عنوان روز هایی که برای خواندن خطبه عقد مناسب نیستند، شناخته شده است.

نکته: در صورتی که زوجی مجبور شود که در روز های منحوسه، خطبه عقد بخوانند باید قبل از جاری شدن خطبه عقد، آیت الکرسی، سوره حمد و معوذتین را بخوانند و صدقه بدهند.

روز هایی که برای خواندن خطبه عقد مناسب نیستند

ایام محاق ماه که از بیست و هشتم تا آخر ماه قمری را شامل می شود نیز، زمان مناسبی برای خواندن خطبه عقد نیستند. و اگر در این ایام نیز کسی مجبور به ازدواج و خواندن عقد شد، باید مانند ایام منحوسه، صدقه و سوره های نام برده شده را بخواند.

  • همانطور که در بالا هم اشاره شد، ایام قمر در عقرب به هیچ عنوان زمان مناسبی برای جاری شدن خطبه عقد نیست؛ اهمیت این موضوع به حدی زیاد است که امام صادق (ع) علاوه بر ازدواج، سفر کردن در زمانی که ماه در عقرب است را نیز منع کرده است.
  • شب چهارشنبه نیز یکی از روز های منع شده برای خواندن عقد، در روایات است.
  • در وسائل الشیعه جلد ۲۰ صفحه ۹۳ آمده است که از جاری شدن عقد در ساعات و گرمای اواسط روز بپرهیزید و در مقابل شب بهترین زمان برای جاری کردن خطبه عقد است.
  • ایام شهادت ائمه اطهار از جمله روز هایی هستند که برای عقد مناسب نیست.
به اشتراک بگذارید
مطالب اخیر

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*
*